Co powiedzą sprzedawcy i telemarketerzy by zgarnąć Twoje pieniądze? Kłamstewka i sztuczki marketingowe

W dzisiejszym wpisie chciałbym uczulić Was na powszechnie stosowane sztuczki marketingowe, temat jest tak oczywisty, że nie wymaga wyjaśnień, więc zamiast długiej przedmowy, budowania mojego autorytetu i powoływania się na moje dawne doświadczenia np. w pracy agenta nieruchomości, marketingowca, itp. zapraszam do lektury.

Telemarketer mówi: „Wygrał Pan…” albo „Został Pan wytypowany do skorzystania ze specjalnej zniżkowej oferty.”

Ja mówię: Takie hasło to na 95% bzdura. Sprawdziłem niedawno moją „nagrodę za lojalność” proponowaną przez telemarketera z mojej sieci komórkowej. 50 zł opłaty aktywacyjnej + 16 zł za wysyłkę kurierem. Ten sam telefon w salonie obok kosztował 1 zł (!). Nie wierz w takie okazje – zażądaj czasu na sprawdzenie faktów i kontroferty!

Miła telemarketerka mówi: „Ta szczególna promocja została przygotowana specjalnie dla Pana i jest ważna tylko dzisiaj”

Ja mówię: To jest psychomanipulacja – tworzenie sztucznej presji czasu i zmiękczanie klienta. Za taką ofertą na 99% nie kryje się rzeczywista wartość dodana, a jedynie konieczność wyrobienia limitu sprzedaży. Wątpisz? Poproś o telefon do tej sympatycznej Pani Telemarketer, powiedz, że chcesz zweryfikować ofertę, przemyśleć i porównać ją z innymi i ewentualnie za godzinę oddzwonisz. Zobaczysz, że ona zacznie naciskać na zamkniecie sprzedaży i stosować inne sztuczki.

Sprzedawca cyfrowej TV mówi: „Tak dobra promocja na ten pakiet kończy się w tym miesiącu i najpewniej już nie wróci z uwagi na zmianę antymonopolową w ustawie audiowizualnej i zakaz łączenia pakietów… pewnie Pan wie, mówili o tym w TVN24”

Ja mówię: To jest psychomanipulacja – tworzenie presji czasu tylko w tym przypadku uzupełnione o kolejną sztuczkę – „powołanie się na autorytet” czyli poparcie swoich słów działaniem rządu, parlamentu, TVNu, itp. To jest na 85% bzdura. Pakiety tego typu mają na ogół tendencję zniżkowę – poczekaj – kupisz taniej.

Pośrednik nieruchomości mówi: „To już ostatnia wolna działka na planowanym osiedlu, dosłownie 2 dni temu podpisaliśmy umowę na przedostatnią!”

Ja mówię: To jest tak na 80% blef. Technika psychomanipulacji – znów tworzenie sztucznej presji czasu. Z tą działką być może jest coś nie do końca w porządku, zwłaszcza jeśli presji czasowej towarzyszą kolejne „wzmocnienia”. Nie daj się, jeśli pojawi się taki sygnał – graj na zwłokę, dokonaj ponownej dokładnej weryfikacji inwestycji.

Sprzedawca/serwisant mówi: „Praktycznie wszyscy nasi klienci przesiedli się już na urządzenie XYZ nowszej generacji. Badania wykazują, że eksploatacja jest znacznie tańsza.”

Ja mówię: To jest prosta, oklepana, ale skuteczna technika sprzedaży wykorzystując to, że lubimy podświadomie podążać za większością i nie odstawać. Atawizm stadny, którego wykorzystania uczą na wszystkich szkoleniach sprzedaży. Na 75% nowa generacja urządzeń poza większą marżą dla serwisanta zapewne nie wygeneruje dla Ciebie żadnych ciekawych korzyści.

87878173_e2b0ea3f89_z

Reprezentant dewelopera mówi: „Hmm, Pokażę Panu jeszcze jedno mieszkanie z pięknym widokiem na rzekę… niestety zostało ono w tamtym tygodniu zarezerwowane… ale chce Pan zobaczyć? Super, zatem oglądnijmy, bo już za pół roku oddamy kolejny budynek z tym samym układem i…”

…to nie wszystko bo…

Dealer w salonie samochodowym mówi: „Egzemplarz z jazd testowych był dostępny 17 tys. zł taniej…. A sam Pan widzi w jakim jest stanie, zero rys i zadrapań. Kurczę, no gdyby Pan, Panie Tomku, przyszedł w poniedziałek, niestety ten egzemplarz jest wstępnie zarezerwowany…”

Ja mówię: Dwa ostatnie przypadki to w rzeczy samej ta sama sztuczka. Użycie „reguły niedostępności”, która sprawi, że będziesz sprzedawcy posłuszny/a jak baranek i pobiegniesz załatwiać kredyt tak szybko jak to możliwe, bo dostaniesz „niespodziewany telefon” i okaże się, że jednak unikalny apartament z cudnym widokiem jest warunkowo dostępny, bo klient wybrał „penthouse prezydencki” a auto testowe… uff… aż 17,000 zł taniej… o kurczę, ale szczęście… jest dostępne do piątku do 17.00.

Czy chcesz wiedzieć jeszcze więcej na temat co powiedzą sprzedawcy i telemarketerzy by sprytnie zgarnąć Twoje pieniądze?