Czy silnik Diesla jest oszczędny? Przykład: Ford Focus 1.6 TDCI

Na moich blogach ostatnio jest dość dużo tematów motoryzacyjnych. Wynika to z tego, że jestem w trakcie samochodowych zakupów. Niektórzy z Was przekazali mi dużo fajnych, cennych informacji, które staram się przelewać na łamy bloga. 

Właśnie po ponad 6 latach eksploatacji rozstałem się z foką, czyli Fordem Focusem widocznym na zdjęciu tytułowym. W moim blogowym archiwum znalazłem także tekst sprzed paru lat, który powie Wam co nieco o silniku Diesla na przykładzie tytułowego Focusa. Aktualizuję go dla Was. Silnik Diesla jest tu skontrastowany z wolnossącym silnikiem benzynowym – dominującym w okresie, kiedy pisałem artykuł. Zapraszam do lektury.

Czy silnik Diesla jest oszczędny?

Byłem do niedawna posiadaczem auta Ford Focus 1.6 TDCI, kombi – samochód był przez dealera reklamowany jako bardzo oszczędny, wypowiedzi w internecie potwierdzały tę opinię, byłem także bardzo ciekaw praktycznej eksploatacji Diesla, jako że w mojej rodzinie zawsze dominowała „benzyna”. Czas podzielić się wnioskami na temat legendarnej oszczędności tego modelu oraz Diesla w ogólności.

WP_20160706_12_54_32_Pro

Pierwsze zaskoczenie – musimy mocno dbać o silnik

Używanie silnika Diesla wymaga zmiany starych benzynowych zwyczajów, w turbodieslu przed ruszeniem należy auto odpalić i trochę pogrzać na min. obrotach, optymalny czas to 30 sekund, niektórzy mechanicy radzą dłużej. Po trasie także nie wolno od razu wyłączać silnika, ale dać mu pochodzić od 30 sekund nawet do kilku minut. Przy krótkich, kilkuminutowych postojach, na przejeździe kolejowym, itp. nie wolno gasić silnika, aby oszczędzić paliwo. Diesel nie lubi częstych restartów. Systemy START-STOP wprowadzane ostatnio przez producentów to zabójstwo dla silnika Diesla – warto dezaktywować tę opcję tak szybko jak to możliwe.

Oficjalnie takie zabiegi nie są wymagane przez producenta, ale pozwalają radykalnie zmniejszyć zużycie silnika i tym samym sporo oszczędzić na drogich wymianach i naprawach. Przed kupnem auta nie myślałem o tym, a w końcu czas to pieniądz, a dodatkowe paliwo na grzanie silnika także jest potrzebne. Naprawa i części są radykalnie droższe niż w „benzynie”. Za te aspekty dajemy pierwszy minus

WP_20160706_12_53_53_Pro

Spalanie

Nie lubię aż tak dokładnie liczyć każdej kropli paliwa – samochód musi spalić co mu się należy i tyle, poza tym wszelkie oszczędzanie paliwa w Dieslu może zakończyć się efektem odwrotnym – drogą awarią. Tak czy inaczej moja jednostka mieści się w 5-6 litrach na 100, „miasto” to jest ok. 6 litrów, natomiast zwolennicy spokojnej i oszczędnej jazdy na trasie potrafią zejść nawet lekko poniżej 5 litrów paliwa – i to jest duża zaleta. Tym razem duży plus. Odczuwalne efekty oszczędnościowe dla osób jeżdżących dużo.

Jakość paliwa i alternatywy

Nowoczesne turbodiesle z pompowtryskiwaczami lub Common Rail są bardzo czułe na jakość paliwa. Zalanie byle czego może skończyć się kosztowną awarią. Należy unikać jak ognia lania mu biodiesla, oleju opałowego, oleju roślinnego, oszczędności od tirowców oraz innych tanich wynalazków. Stacja benzynowa musi być przede wszystkim zaufana, paliwo dobre. Na paliwie – w sensie jego jakości – nie oszczędzimy, dajemy mały minus. Powyższe uwagi nie dotyczą starych diesli, tam możemy kombinować do woli – starszy model silnika otrzymałby tutaj duży plus.

WP_20160706_12_56_37_Pro

Nieprzyjemne niespodzianki i dodatkowe koszty

Najnowsze Diesle mają coś takiego jak filtr cząstek stałych, upierdliwa rzecz wymuszona przez ekologów oraz UE. Wypalanie filtra należy przeprowadzić (automatyczne lub w serwisie) co określoną liczbę km – na szczęście kupiłem jeden z ostatnich modeli bez tej wątpliwej przyjemności (mowa o Focusie z 2006 roku). Dla najnowszych turbodiesli dajemy zdecydowany minus.

Filtr paliwa najlepiej wymienić co roku, przed zimą (niektórzy radzą po zimie, niektórzy przed i po…). Do najtańszych przyjemności to nie należy, ale powiedzmy, że rekompensuje to niższa cena oleju napędowego w porównaniu do benzyny. Na tym absolutnie nie wolno oszczędzać.

WP_20160706_12_56_22_Pro

Zima i okresy przejściowe to temat na który w internecie napisano setki artykułów i postów. Jeśli nie jesteś świadomy/a o co chodzi proponuję w tym momencie użyć wyszukiwarki i przeczytać kilka mądrych artykułów. To zagadnienie to istotny problem przy Dieslu, określony reżim użytkowania i tankowania oraz dodatkowe koszty w stosunku do silnika benzynowego, dajemy kolejny minus.

Podsumowanie

Z moich doświadczeń wynika, że ekonomiczną zaletą użytkowania Diesla jest wyraźnie niższe spalanie paliwa, przy analogicznych osiągach, a w niektórych aspektach (moment obrotowy) przy znacznie lepszych parametrach niż przy silniku benzynowym. Samochód z silnikiem Diesla jest jednak droższy niż benzynowy, eksploatacja także. Inwestycja zaczyna się zwracać przy naprawdę długich i częstych trasach, a tym samym dużym przebiegu. Każdy, chcący oszczędzić kupując Diesela, musi sobie przeliczyć to samodzielnie wedle swoich potrzeb.

Polecam:

http://oszczedzanie.biz/blog/dodatkowa-gasnica-do-auta-nie-oszczedzaj-na-bezpieczenstwie/

Zapraszam do komentowania na temat Twoich doświadczeń z silnikiem Diesla.