Scoring kredytowy na podstawie profilu na Facebooku?

Coraz więcej Polaków korzysta z różnego rodzaju portali społecznościowych. Głównie wykorzystujemy je do dzielenia się ze znajomymi informacjami i zdjęciami z naszego życia. Mało kto jednak wie, że udostępniane przez nas informacje mogą posłużyć do ustalenia naszej wiarygodności finansowej.

Według danych z 2014 roku, nadal najpopularniejszym serwisem społecznościowym w Polsce jest Facebook, chociaż w ostatnich miesiącach ubiegłego roku zanotował on spadek liczby internautów. Także Twitter borykał się ze spadkiem liczby użytkowników. Wzrosty zanotowały z kolei takie portale społecznościowe jak Pinterest, GoldenLine i LinkedIn.

Coraz więcej klientów firm pożyczkowych korzysta również z internetowych porównywarek agregujących oferty kilku firm pożyczkowych na raz. Przykładem takiej strony jest Credy.pl. Dzięki Internetowi, klienci mają większe możliwości na polu wyboru i weryfikacji pożyczkodawcy.

Ale rosnąca popularność serwisów społecznościowych, a co za tym idzie wzrost aktywności ich użytkowników, spowodowały że instytucje finansowe i firmy pożyczkowe zaczęły przyglądać się dostępnym tam informacjom, które dotyczą ich obecnych i przyszłych klientów, a które mogą pomóc ocenić ich scoring kredytowy.

Czym jest scoring kredytowy?

Scoring kredytowy to procedura, która w przyszłości decyduje o tym, czy klientowi zostanie przyznany kredyt bądź pożyczka.

Scoring kredytowy w tradycyjnym rozumieniu, to ocena punktowa przyznawana osobie starającej się o kredyt, która przekazywana jest bankom przez Biuro Informacji Kredytowej. Biuro to zbiera wszelkie informacje o zaciąganych wcześniej kredytach przez klienta oraz terminowości ich spłaty. Później specjalny algorytm analizuje dostępne dane i wystawia klientowi ocenę. Jest ona bardzo ważna dla banków.

credy - 2 artykuł

Jednak nie tylko banki korzystają ze scoringu. Także firmy pożyczkowe tworzą swoje własne algorytmy, które pozwalają ocenić im – na podstawie zebranych przez siebie różnego rodzaju danych – wiarygodność finansową i zdolność do spłacenia pożyczki przez przyszłego pożyczkobiorcę.

Dobry scoring kredytowy – czy to w banku czy firmie pożyczkowej – to cenna karta przetargowa dla przyszłego klienta. Nie tylko umożliwia on uzyskanie kredytu czy pożyczki, ale pozwala także negocjować lepsze warunki spłaty.

Media społecznościowe, a udzielanie chwilówek

Kiedyś firmy pożyczkowe wykorzystywały portale społecznościowe jedynie do promocji swoich chwilówek. Obecnie dodatkowo wykorzystują je do sprawdzenia wiarygodności finansowej przyszłych klientów. W niektórych firmach pożyczkowych, przy wypełnianiu wniosku o szybką pożyczkę, pojawia się możliwość połączenia się ze swoim kontem na Facebooku.

W ten sposób można po części uzupełnić formularz i dostarczyć dodatkowych danych firmie pożyczkowej, które pomogą jeszcze lepiej ocenić wiarygodność i zdolność kredytową przyszłego klienta. Poprzez portal społecznościowy sprawdzane jest m.in. to, czy wnioskodawca podał prawdziwe dane we wniosku.

Firmy, które wykorzystują profile społecznościowe, posiadają zazwyczaj zautomatyzowany scoring, który przegląda osobistą sieć pożyczkobiorcy. Z jego pomocą poznaje m.in. zwyczaje przyszłego pożyczkobiorcy i jego styl życia. A to wbrew pozorom potrafi powiedzieć bardzo dużo firmie pożyczkowej o nowym kliencie.

Kanały komunikacji z klientem

Portale społecznościowe to także często wykorzystywany przez firmy pożyczkowe kanał komunikowania się z klientami. Za pomocą profili, firmy budują społeczność klientów, którzy skorzystali już z oferty szybkiej pożyczki. Facebook, Google+ czy Twitter to jednak nie jedyne nowoczesne kanały komunikacje, z jakich korzystają firmy udzielające chwilówek.

Wiele z nich zakłada także blogi lub tworzy specjalnie serwisy, na których edukuje ludzi, w jaki sposób odpowiedzialnie zaciągać chwilówki. Firmom pożyczkowym zależy przede wszystkim na rzetelnych i uczciwych klientach, którzy będą w stanie spłacić zaciągniętą szybką pożyczkę.

Wyedukowany klient, znający swoje prawa i obowiązki, który świadomie zaciągnie pożyczkę i nie będzie migał się od jej spłaty, jest dla firmy cenniejszy niż osoba, która zapożyczy się na większą kwotę, której nie będzie w stanie spłacić.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Policz to * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.