Prędkość a zużycie paliwa. Jaka jest najbardziej ekonomiczna prędkość jazdy samochodem?

Szybkość jazdy ma ogromny wpływ na zużycie paliwa i tym samym koszt jazdy. Prędkość zbyt wysoka, nie tylko stanowi na słabych polskich drogach ryzyko dla bezpieczeństwa, nie tylko naraża nas na mandaty coraz częściej grasujących tajniaków, ale także po prostu na większe koszta z tytułu zużycia paliwa.

Sprawdzam także kolejne szacunki i wyłania się z nich obraz przeczący nieco mitowi, że jazda autostradą jest ekonomiczna, jeśli weźmiemy pod uwagę opłatę za przejazd ten mit pryska całkowicie.

W praktyce nie sposób jechać autostradą wolniej niż 120-130km/h nie narażając się na ciągłe wyprzedzanie przez innych kierowców i przez to a potencjalne sytuacje niebezpieczne. Kalkulacje oszczędności dla większości typów silników pokazują jednak, że najbardziej ekonomiczna, przy czym realistyczna, biorąc pod uwagę średni czas przejazdu i ryzyko mandatów, prędkość plasuje się gdzieś pomiędzy 90-100 km/h, czyli to co legalnie dozwolone jest na drogach jednopasmowych i dwupasmowych.

Oczywiście duże znaczenie ma tu szereg innych czynników, jak na przykład płynność jazdy. Niedawno oglądałem także na kanałach typu Discovery Channel kilka programów o eko-jeździe, gdzie redaktorzy pokazują, że schowanie się w „kieszeni powietrznej”, za jadącym TIRem, czy między TIRami obniża zauważalnie opory powietrza i zużycie paliwa… jednak każdy, kto dużo jeździ po Polsce, woli raczej unikać takiej ekstremalnej „eko-jazdy”, ani to przyjemne, ani bezpieczne, o czym sam się niedawno przekonałem (sytuacja nagłego hamowania ciężarówki).

Warto zmniejszyć opory powietrza w inny sposób, np. zdejmując tak popularne bagażniki dachowe w okresach, kiedy ich nie potrzebujemy. (Wielu znanych mi kierowców jeździ z kufrem na dachu non-stop, bo im się nie chce ściągać).

Przejdźmy jednak do meritum:

carrs

Poniżej publikuję wyniki testów przeciętnej wielkości samochodu znanego koncernu wyposażonego w dość klasyczny silnik benzynowy o pojemności 1.6

  • 70 km/h 5.5 l/100 km
  • 80 km/h 5.8 l/100 km
  • 90 km/h 6.1 l/100 km
  • 100 km/h 6.5 l/100 km
  • 120 km/h 7.5 l/100 km
  • 140 km/h 9 l/100 km

Co Ty o tym myślisz jako kierowca?

P.S. Być może zaciekawi Cię też inny temat:

3 pasy jezdni teraz – zamiast autostrad w przyszłości! Pomysł na polskie drogi