Opony całoroczne – oszczędność kosztem bezpieczeństwa?

Spora grupa kierowców szukając oszczędności, zastanawia się nad zastosowaniem opon całorocznych – uniwersalnych. Zła wiadomość jest taka, że zimą zachowują się one gorzej niż typowe opony zimowe, natomiast latem gorzej niż opony letnie – jak wynika z przeprowadzonych przez niezależne agencje badawcze testów.

Kraj nad Wisłą leży w umiarkowanej strefie klimatycznej. Ostatnio można powiedzieć, że mamy tylko dwie pory roku – lato i zimę, jesień i wiosna zwykle trwają bardzo krótko. Chociaż w naszym prawie jeszcze nie znajdziemy przepisu, który nakłada na kierowców obowiązek wymiany opony zimowych na letnie (i odwrotnie), większość polskich kierowców zjawia się dwa razy do roku u wulkanizatora.

8990232431_9f7a93d3ca_z

Niska temperatura, śnieg albo błoto pośniegowe to z pewnością warunki, które wymagają zastosować odpowiedniej mieszanki gumy, zapewniającej bezpieczeństwo. Warto zaznaczyć, że używając 2 kompletów opon bieżnik mniej się zużywa. Opony zimowe produkuje się z dość miękkiej mieszanki, która zawiera spore ilości krzemionki, co sprawia, że opony zimowe zachowują swoją elastyczność w także niskich temperaturach. Tego rodzaju opona gwarantuje odpowiednią trakcję na mokrej i śliskiej drodze, co z pewność wpływa na poczucie panowania nad samochodem i czyni podróż bardziej komfortową.

Sezonowa wymiana opon jest wobec tego jednym z fundamentów bezpieczeństwa na drodze. Mimo że w branży oponiarskiej ogromne sumy pochłaniają badania nad mieszanką gumy, która dobrze będzie się sprawowała we każdych warunkach atmosferycznych, taka opona jeszcze nie powstała.

Jak wynika z badań przeprowadzonych przez jednego z największych graczy na tym rynku – firmę Bridgestone – droga hamowania na śniegu w przypadku opon całorocznych może być dłuższa nawet o 79% w porównaniu do opon zimowych. Jeszcze gorzej jest latem, tutaj ten dystans jest niemal dwukrotnie dłuższy.

Różnicę poczujemy także w czasie ruszania i nagłych zmian kierunku jazdy. Zimowe opony będą lepiej się sprawować nie tylko w jeźdźcie po śniegu, ale także po lodzie. Co warte podkreślenia, z przeprowadzonych testów płynie jeszcze jeden wniosek – opony zimowe bardzo dobrze sprawują się na mokrej nawierzchni. Posiadają one bowiem rowki odprowadzają śniegi wodę, co sprawdza się doskonale podczas ulew albo roztopów wczesną wiosną.

Reasumując, opony całoroczne to oszczędność kosztem bezpieczeństwa. Nie zachowują się one odpowiednio w żadnych warunkach atmosferycznych, a ich cechą charakterystyczną jest szybsze zużywanie się. Słowem, posiadanie drugiego kompletu opon nie tylko wpływa pozytywnie na bezpieczeństwo, ale licząc długoterminowo też nie jest dużo droższe niż zakup opon całorocznych.

A co Ty myślisz o tym? Używasz opon zimowych/letnich, czy uniwersalnych?