Kto wydaje, kto oszczędza? – II edycja Barometru „Hedoniści i oszczędni” TU na Życie Europa

Młodzi wydają, a starsi oszczędzają – taki jest mocno zakorzeniony stereotyp. A jak to ze stereotypami bywa, nie mają wiele wspólnego z rzeczywistością. Tak jest i w tym przypadku. Wyniki II edycji badania Barometr „Hedoniści i oszczędni” Towarzystwa Ubezpieczeń na Życie Europie dowodzi, że odkładanie pieniędzy na przyszłość to domena młodszych generacji Polaków.

Barometr „Hedoniści i oszczędni” przygotowała agencja badań marketingowych IRCenter na zlecenie TU na Życie Europa. Już po raz drugi specjaliści sprawdzali, jak w polskim społeczeństwie kształtują się postawy odnośnie oszczędzania i wydawania pieniędzy.

Wiedza o finansach coraz powszechniejsza

Analiza treści publikowanych w mediach społecznościowych oraz liczby wyszukiwań w Google dowodzi, że wśród polskich internautów rośnie stopień wiedzy na tematy finansowe. W porównaniu do I edycji Barometru z 2015 r. o 8 proc. (55 462 publikacje) wzrosła ilość publikacji o oszczędzaniu udostępnianych przez użytkowników social media. W przypadku treści poświęconych wydawaniu pieniędzy liczba wpisów zwiększyła się o 9 proc (5226 publikacji). A jaki trend dominuje wśród rodzimych internautów w wyszukiwarkach ? Dane dotyczące wyszukiwań w Google’a pokazują, że znacznie częściej były wpisywane frazy o tematyce oszczędnościowej. Warta odnotowania jest sezonowość zapytań o kwestie finansowe. W okresie wiosny i jesieni, gdy ruszają największe wyprzedaże, rośnie liczba fraz związanych w wydawaniem pieniędzy, natomiast na początku roku notowany jest wzrost fraz poświęconych oszczędnościom. Średnio w miesiącu aż 22 200 razy polscy internauci poszukiwali w Google informacji o lokatach bankowych, a niewiele mniej, bo odpowiednio 18 100 i 14 800 razy, wpisywano hasła związane z ubezpieczeniami zdrowotnymi i ubezpieczeniami w ogóle (co oznacza wzrost zainteresowania internautów tematyką ubezpieczeniową o 8 proc. rok do roku). Z kolei zapytania związane z obrotem papierami wartościowymi średnio w miesiącu wpisywano w największą światową wyszukiwarkę 12 100 razy.

Żyją chwilą i… oszczędzają

Skoro w sieci częściej poszukiwane są treści o oszczędzaniu, warto się zastanowić, kto przeczesuje te przepastne zasoby, aby poznać porady dotyczące gromadzenia kapitału na przyszłość. Wydawać się może, że są to osoby starsze, bo przecież młodzi ludzie nie myślą o tym, co będzie za 30 lat. Zamiast oszczędzać, raczej żyją „tu i teraz” i wydają zarobione pieniądze. Tymczasem wyniki II edycji barometru społecznego „Hedoniści i oszczędni” pokazują, że jest odwrotnie. W gronie najmłodszych uczestników badania (25-44 lata) dominują osoby, które można określić mianem oszczędnych, natomiast w grupie wiekowej 45-59 lat rośnie liczba hedonistów niestroniących od wydawania większych kwot pieniędzy. Przy czym największa przewaga hedonistów nad oszczędnymi (29 proc. do 27 proc.) jest jednak widoczna w grupie wiekowej 25-34 lat, zaś w grupie 45-59 lat aż 42 proc. respondentów to oszczędni (hedonistów jest 29 proc.).

Patrząc na całościowe wyniki II barometru społecznego „Hedoniści i oszczędni” TU na Życie Europa widać wyraźnie, że grono oszczędnych rośnie – jest ich 65 proc. przy „tylko” 19 proc. hedonistów (16 proc. badanych uplasowało się grupie pośredniej, łączącej cechy zarówno oszczędnych, jak i hedonistów).

Na co odkładają przedstawiciele grupy oszczędnych? Przede wszystkim na sytuacje związane nieszczęśliwymi wypadkami, na co średnio przeznaczają 208 zł miesięcznie (w roku 2015 było to 186 zł). Na dodatkowe środki na emeryturę oszczędni średnio w miesiącu przeznaczają o złotówkę więcej, czyli 209 zł (w ubiegłym roku 160 zł). Na koniec warto wyjaśnić, że bycie finansowym hedonistą nie oznacza wcale, że taki ktoś w ogóle nie oszczędza, a jedynie wydaje. Nie da się jednak ukryć, że kwoty przeznaczane na oszczędności w tej drugiej grupie respondentów są o wiele niższe i z roku na rok maleją. Przykładowo: w 2015 r. na okoliczności związane z nieszczęśliwymi wypadkami hedoniści odkładali 67 zł , a na emeryturę 54 zł – w tym roku to już odpowiednio 52 zł i tylko 17 zł.

Druga już edycja Barometru „Hedoniści i oszczędni” TU na Życie Europa dowodzi, że finansowe stereotypy na temat Polaków są może wciąż żywe, ale ich pokrycie w rzeczywistości jest coraz mniejsze. Oto bowiem wyniki badania pokazują, że przybywa młodych, którzy oszczędzają, a wśród starszych pokoleń rośnie liczba osób , które nie unikają rozrzutnych zachowań. Piękny dwudziestoletni, który cieszy się chwilą i nie myśli o zabezpieczeniu na przyszłość? Już nie. Polacy w wieku 25-44 lata są nie tylko oszczędniejsi, ale też chętniej zwiększają swój zakres wiedzy na temat finansów. Co więcej, odkładane przez nich pieniądze mają służyć konkretnemu celowi, zarówno zwiększeniu kwoty przyszłej emerytury, ale też ubezpieczeniu na wypadek różnego rodzaju nieszczęśliwych sytuacji losowych.

Więcej na informacji na temat skutecznego oszczędzania i zabezpieczenia się na przyszłość możesz znaleźć na: http://tueuropa.pl/ubezpieczenia-inwestycyjne.htm .

grafika: pixabay.com

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Policz to * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.